10-06-2012

Voeden in stijl!

Omdat wij, zogende madammen, geen stiekeme mannenblikken nodig hebben bij 't voeden, maakte ik dit :


Ik maakte de schort niet voor mezelf, maar voor een vriendin. Opdat jullie ook vriendinnen zouden kunnen verwennen met zo'n 'wegsteekdoek', krijgen jullie zomaar een tutorial op jullie boterham. Er zijn verschillende handleidingen te vinden op 't wuld waid wep, maar in 't Nederlands zag ik er nog geen passeren. Voor diegenen die liever met een uitleg in de taal der talen werken en niet veel kaas hebben gegeten van 'tengels', volgt hier mijn versie:

Nodig :
50 cm x 1 m stof voor 't bovenste stuk
25 cm x 1 m stof voor 't onderste stuk
1m paspelband
D-ringen
balein van 41 cm (wordt gebruikt voor corsetten, heb ik gevonden in mijn lokale naaiwinkeltje)
extra stof voor de banden
=> afhankelijk van de grootte van je D-ringen. Die van mij waren 2 cm breed en ik heb mijn banden 4 cm breed gemaakt. Dan moet je dus je stof 10 cm breed knippen. De lengte van mijn langste band is 72cm, die van de kortste 25 cm.
een stukje badstof of andere zachte stof voor een zakje + een stukje andere stof om dat zakje te voeren (mijn zakje is een driehoekje met schuine zijden van 30 cm => 't werkt makkelijk om een vierkant te tekenen met zijden van 30 cm en die dan diagonaal in 2 te knippen)

Werkwijze :

Stap 1
Maak je net zoals mij de schort uit 2 verschillende stukken met een paspel ertussen, begin dan met het aanstikken van je paspel.


Speld je paspel vast op de rechterkant van je stof (ik speld enkel vast in 't begin) en stik vast op 1 cm van de rand.








Als je graag een label innaait, dan is dit het goeie moment om dat te doen.
 
 

 Speld je stoffen rechts op rechts op elkaar.

















Stik de stoffen aan elkaar, op de kant van je stiksel, maar stik iets dichter tegen je paspel aan.









Schoon resultaat hé!





Werk je naad af met een zigzagsteek, of met een overlock natuurlijk als je die hebt.










Strijk je naad naar de onderkant van je schortje toe.


Stap 2
Zoom de onderkant van je schort, door de onderkant tweemaal 1 cm over te strijken. Als je graag een zakje wil toevoegen, net als bij mij, naai de zoom dan nog niet vast!
   
 
Neem je zakje en de voering ervan. Naai de 2 stofjes rechts op rechts op elkaar en laat een keergat van zo'n 10cm. Laat het keergat op 1 van de schuine zijden van 30cm, want die komen toch in de zoom terecht.



Keer 't zakje, strijk 't 'ns goed plat. Op die manier wordt 't keergat ook plat gemaakt, je hoeft 't niet dicht te stikken.

Plaats je zakje in de gewenste onderhoek. Zorg ervoor dat 't zakje op 2 cm van de onderkant en 2 cm van de zijkant ligt, op die manier worden je zomen niet te dik. Strijk je onderzoom nog 'ns tweemaal 1 cm om en speld vast.

  

Naai de onderzoom vast. Doe nu 't zelfde met de zijkanten van je schortje. Strijk telkens tweemaal een cm om en naai vast.

Stap 3
Het zakje moet nog enkele stiksels krijgen om de functionaliteit ervan te verhogen. Stik een vierkantje, maar enkel de zijkanten en de onderkant ervan.


Zoals je kan zien, heb ik met een bruine bovendraad gewerkt en een witte onderdraad, zodat 't stiksel niet zo duidelijk zichtbaar zou zijn op mijn roze vichy buitenkant.








Stap 4
Knip je bandjes. Zoals ik al heb vermeld, is de breedte van die banden afhankelijk van je D-ringen.
Plooi je bandjes rechts op rechts samen in de lengte en strijk ze plat.

Maak een markering op je langste band => de eerste 18cm moet je stikken op 1cm naadwaarde, vanaf daar moet je diagonaal gaan stikken naar de verste hoek toe.
Stik die lijn en knip de overtollige stof in je naad weg.



















Strijk je naden open. Zorg ervoor dat ze in 't midden van je bandje liggen.
Keer je band. Je zal merken dat je 'm niet helemaal gedraaid kan krijgen, maar dat geeft niet. Keer tot je voelt dat 't echt niet meer lukt en je vindt dat de punt schoon genoeg is. Zorg ervoor de naad in 't midden komt en strijk nog 'ns schoon plat.


















Neem nu je kortste band. Stik de lange zijde rechts op rechts. Strijk de naden open en zorg er opnieuw voor dat de naad in 't midden komt te liggen. Keer je bandje, zorg ervoor dat die naad nog steeds in 't midden ligt en strijk plat.













Stap 5
Maak een sierstiksel op je 2 bandjes.
Stap 6
Schuif je 2 D-ringen over je kortste bandje en plooi 't in 2. Stik de onderkanten aan elkaar en stik ook 'ns onder de D-ringen, zodat ze niet kunnen verschuiven.












Stap 7
We gaan de bandjes aan de schort bevestigen. Kijk je naar de schone kant van je schort, dan zit mijn kort bandje links en 't lange rechts.
Strijk de bovenkant van je schort eerst 1 cm om en dan nog 'ns 2 cm. Op die manier maak je een tunnel voor je balein.









Vouw je schortje dubbel om 't midden van je bovenkant te bepalen en steek er een speldje. De balein is 41 cm lang. Steek een speldje aan beide zijden van je middenspeld, op 20,5 cm afstand. Op dat speldje, komt het midden van je bandjes.

Speld je 2 bandjes vast, onder de zoom, met het midden van die bandjes op de hoogte van je speldjes.

Maak een stiksel, dicht bij de onderkant van je zoom, om je bandjes vast te maken en je tunnel te creëren. Zorg ervoor dat je dicht genoeg bij de gestreken plooi stikt, zodat je balein straks nog ruimte genoeg heeft.




Draai je lange bandje naar de bovenkant toe en stik een verticale lijn, in 't midden van je band, enkel over de lengte van je bovenste zoom. Op die manier maak je een eindpunt voor je balein.



















Stap 8
Balein-tijd!  Rond je randjes van de balein een beetje af, zodat ze minder scherp worden en zeker niet in de stof gaan prikken.
Stop je balein in de tunnel, begin aan de kant van je korte bandje. Duw de balein door tot aan het verticale stiksel dat je hebt gemaakt in de lange band.
Maak nu ook zo'n verticaal stiksel, maar in het midden van je korte band, zodat de balein gevangen is tussen 2 stiksels.

Stap 9
Maak nog een sierstiksel, op enkele mm van de bovenkant van je schortje. Zo heeft de balein minder plaats om rond te draaien en krijgen de bandjes een extra versteviging.













Klaar!

Of toch niet.. Wil je er ook graag nog een bloembroche bij, ga dan naar de tutorial van Mme ZsaZsa!







4 opmerkingen:

  1. Merci voor je XL-uitleg! Hier is nog geen baby aan de orde, maar ik heb het gepind voor... ooit :-).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk! Je mag altijd aan mijn mouw trekken als er iets niet duidelijk is en mij op de vingers tikken als je denkt dat er iets niet klopt of beter kan! :)

      Verwijderen
  2. Eindelijk een duidelijke uitleg in het Nederlands, daar heb ik lang naar gezocht ! Ik had al weken geleden een lap stof gekocht om de borstvoedingsdoek te maken - roestbruine tetra, de lievelingskleur van mijn schoondochter - en nu kan ik hem eindelijk maken, ik ben superblij. Mijn eerste kleinkindje komt over 4 weken... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hoi, hoe breed moet de balein zijn? Ik zag dat er verschillende breedtes te koop zijn

    BeantwoordenVerwijderen