10-09-2012

Properkes gestrikt!

Mijn kleine meneertjes hadden smuk nodig...


Mama had een fotoshoot kado gekregen van 't lief en de kindertjes moesten er dus piekfijn uitzien. 't Leek me wel leuk om ze een strikske te maken, dus ging ik op zoek naar een gepaste tutorial. Ik vond er zo ongeveer heel veel, maar geen enkele leek me ideaal. 'k Pikte her en der wat tips op en maakte er mijn eigen versie van. Om jullie 't zoekwerk te besparen, krijgen jullie hier zomaar en voor niets (waar vinde dat tegenwoordig nog?) een handleiding*.

* Ahum... Ik moet misschien wel nog efkes vermelden dat ik maar een kleine, bescheiden muts ben die 't warm water zeker niet heeft uitgevonden. 't Kan zeker altijd beter en schoonder en zo, maar alee, 't is mijn weg van stof tot strik. Tips om 't anders of beter te doen, zijn zeker welgekomen! 



Stap 1
Knip 3 lapjes stof :
- 20 x 13 cm
- 5 x 7 cm
- 38 x 5 cm

Knip 1 strookje vlieseline om de halsband iets steviger te maken:
35 x 1 cm

Knip een strook velcro (die van mij is 5 x 1 cm)

Stap 2
Begin met de 'halsband'. Neem je lange strook van 38 x 5 cm. Vouw de strook in de lengte dubbel, met de averechtse kanten op elkaar. Strijk de vlieseline ertussen. Zo pers je ook meteen de plooi van 't midden in de stof. Vouw dan de beide kanten naar binnen toe, als een biais.
Maak een sierstiksel aan de dichtgevouwen rand en plooi hierbij de 2 uiteinden netjes naar binnen toe.





Je kan natuurlijk ook rechts op rechts stikken en 't lint keren, maar ik hou niet zo van ellenlange keerwerkjes. De biaismethode is stukken sneller!

Stap 3
Nu gaan we de strik maken. Neem het lapje van 20 x 13 cm en vouw het dicht in de lengte, met de rechte kanten op elkaar. Stik de lange kant dicht. Strijk de naden open, keer je lapje en strijk het, zodat de naad in 't midden komt te liggen.
Vouw het dubbel en duw er 'ns op met je strijkijzer om 't midden van je lapje te bepalen. Vouw dan de linker- en rechterzijde naar dat midden toe en stik vast.
Breng je lapje in 'strikjesmodel' en naai met de hand (kan ook met de machine, als je stof niet te dik is) vast.
Stap 4
Tijd voor het middenstukje. Neem je overblijvende lapje stof van 5 x 7 cm en naai het op dezelfde manier dicht als de 'halsband'. Maak er dus een biais van en stik dicht. Aangezien dit middenstukje zichtbaar zal zijn bij 't dragen van de strik en zo'n sierstiksel, enkel aan ene kant niet zo schoon is, maak je gewoon nog 'ns een sierstiksel aan de andere kant ook.
Vouw het gestikte lint dicht en stik de korte uiteinden vast, zodat je een ringetje krijgt. Keer dit ringetje, zodat de naad naar binnen wijst.

==> op dit moment is 't handig om 'ns je 'halsband' door de ring te steken en te kijken of er net genoeg plaats overblijft voor je strik. Is er teveel plek over, naai je 'ringetje' dan iets strakker dicht.


Stap 5
Tijd voor de 'assemblage'! Naai met de hand het ringetje aan je 'halsband'.
Schuif je strik door het ringetje en naai ook dit vast met de hand.
Stap 6
Allerlaatste stap al zeg. Dit strikje is een eitje, al zeg ik 't zelf! :D
Neem je strik en doe 'm rond de nek van je kind, om te bepalen waar de velcro precies moet komen. Ik heb die van mij nogal ruim genomen, zodat de strik kan gedragen worden met of zonder hemd.

Stik de velcro op zijn plek en voila, jouw kleine meneer wordt plots een grote, sjieke meneer!
Maak er een paar in verschillende stofjes, om allerhande outfits net dat tikkeltje meer cachet te geven! :)


Veel plezier!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten